Skip to main content

Keep walking : Πού, προς τον αλκοολισμό;

Μέσος χρόνος ανάγνωσης: 2 λεπτά, 2 δευτερόλεπτα

Ο αλκοολισμός στην Ελλάδα έχει μικρά ποσοστά, συγκρινόμενος με τα ποσοστά άλλων χωρών του Δυτικού κόσμου. Οι στατιστικές όμως λένε ότι τα τελευταία χρόνια οι ρυθμοί αύξησης των ποσοστών είναι ταχείς.

Συχνά, και όσο περνάει ο καιρός συχνότερα, στα νοσοκομεία παίδων νοσηλεύονται παιδιά και έφηβοι για οξεία μέθη. Τα παιδιά αυτά συνήθως βρίσκουν τα ποτά στα σπίτια τους και καταναλώνουν το αλκοόλ κρυφά με παρέες φίλων. Άλλοτε καταναλώνουν τα ποτά σε εφηβικά πάρτι αλλά και σε κέντρα διασκέδασης.

Ο αλκοολισμός είναι σοβαρός παράγων νοσηρότητας με μεγάλο αντίκτυπο στην παραγωγικότητα του ατόμου. Προκαλεί, πρόωρη γήρανση, πολλαπλές ψυχικές διαταραχές και οικογενειακά δράματα. Το αλκοόλ είναι υπεύθυνο για πληθώρα τροχαίων και άλλων ατυχημάτων. Όταν λαμβάνεται κατά την εγκυμοσύνη προκαλεί το εμβρυϊκό σύνδρομο οινοπνεύματος (Fetal Alcohol Syndrome), με πολύ σοβαρές επιπτώσεις στην νοητική και σωματική υγεία των βρεφών. Πρέπει να σημειωθεί ότι καμία ποσότητα αλκοόλ δεν θεωρείται ασφαλής κατά την εγκυμοσύνη. Οι μεγαλύτερες βλάβες στο έμβρυο προκαλούνται όταν η λήψη γίνεται το πρώτο τρίμηνο της κύησης, περίοδο που συχνά η γυναίκα δεν γνωρίζει ότι είναι έγκυος.

Το αλκοόλ, ως ουσία, συγκαταλέγεται στα σκληρά ναρκωτικά διότι προκαλεί εθισμό. Αποτελεί κοινωνική υποκρισία η μεγάλη ανοχή που επιδεικνύεται στη χρήση αλκοόλ, ασχέτως ηλικίας, στα διάφορα κέντρα διασκέδασης ή και εστίασης.

Αυτό όμως που αποτελεί πρόκληση για τον ελληνικό χώρο είναι η χρήση γκρίζας διαφήμισης στην προώθηση των πωλήσεων του αλκοόλ (ουίσκι, βότκα, τεκίλα, κλπ) από τις περισσότερες γνωστές μάρκες. Στη διαφημιστική της καμπάνια, η οποία κατακλύζει έντυπα και τηλεόραση, γνωστή μάρκα ουίσκι, συνδυάζει λόγια μεγάλων συγγραφέων, και «υψηλά ιδανικά», με την κατανάλωση αλκοόλ. Προτρέπει τους νέους με το λογότυπο του ποτού: keep walking. Δηλαδή πού; στον αλκοολισμό;

Όπως παρακολουθώ στα ΜΜΕ, η γκρίζα διαφήμιση, την οποία η συγκεκριμένη μάρκα αλκοόλ χρησιμοποιεί, δυστυχώς δεν έχει γίνει αντικείμενο κριτικής από κανέναν. Μάλιστα προ μηνός, η συγκεκριμένη εταιρεία έγινε σπόνσορας γνωστού ανδρικού περιοδικού, για την απονομή των βραβείων των πιο πετυχημένων Ελλήνων του 2005. Παρέλασαν, με φόντο το λογότυπο της συγκεκριμένης μάρκας αλκοόλ, πολλοί επώνυμοι άνδρες, μεταξύ των οποίων και ο τότε υπουργός Υγείας κ. Νικήτας Κακλαμάνης.
Η γκρίζα διαφήμιση στο απόγειο της…….

Όλοι κόπτονται για την πρόληψη της χρήσης των ναρκωτικών ουσιών. Ανεξέλεγκτα όμως και χωρίς κανείς να διαμαρτύρεται, σε κάθε έντυπο που ένας έφηβος θα ανοίξει, διαφημίζεται το πιο ύπουλο σκληρό ναρκωτικό, το αλκοόλ!

Δεν έχουμε ποτοαπαγόρευση. Όμως το να γίνεται προσπάθεια τροποποίησης της συμπεριφοράς των καταναλωτών σε μια, από παράδοση αντιαλκοολική κοινωνία, μέσω παραπλανητικών διαφημιστικών τεχνασμάτων, είναι εγκληματική αδιαφορία όσων πρέπει να προασπίζουν τη νεολαία.

Δυστυχώς αυτή η σιωπή των ΜΜΕ και η αποφυγή κριτικής κραυγαλέων παραδειγμάτων γκρίζας διαφήμισης, όπως αυτό που προαναφέρθηκε, πρέπει να αποδοθεί στο γεγονός ότι οι εταιρείες αλκοολούχων ποτών, αποτελούν πελάτες των διαφημιστικών τμημάτων των ΜΜΕ. Γεγονός που κάνει τον εχθρό εκτός από ύπουλο και πανίσχυρο. Εύχομαι στην κινητοποίηση των ευαίσθητων αντανακλαστικών όλων των εμπλεκομένων φορέων.


Με εκτίμηση Αθήνα 11.03.2006
Μαρία –Αδαμαντία Μαλλιαρού
Παιδίατρος
Αν. Διευθύντρια
Α΄ Παιδιατρικής Κλινικής Πανεπιστημίου Αθηνών
Νοσοκομείο Παίδων «Αγία Σοφία»
Αυτή η διεύθυνση Email προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
www.mothereducation.gr


Διαβάστε Επίσης